Treenipainoitteista postaussarjaa!

9.17

Moikka! Kuten vähän viimeisimmässä postauksessa vinkkailinkin, että tänne blogin puolelle olisi tulossa hieman treenipainoitteista materiaalia, ja olen nyt ajatellut tehdä tänne sellaista (aikataulutonta) blogipostaussarjaa liittyen liikuntaan! Postaussarjaan kuuluisi vähän liikunta- ja ehkä myös ruokapäiväkirjailua, postausta mun salireissusta, musiikkipostausta, ruokavinkkiä, yleistähöpinää ja tietty juttuja, joita te lukijat saatte mulle ehdotella. 

1

Mä oon aina ollut pienestä pitäen sellainen pienipyöreä tyttö, ja sehän on ollut ihan normaalia, sillä lapsen pyöreys katoaa siinä murros/kasvuiän aikana, mutta mulla se on säilynyt ihan tänne 19-ikävuoteen asti. Siihen on monia syitä: en ole ollut kovinkaan liikunnasta aktiivinen ihminen sen jälkeen, kun muutaman vuoden pelailin jalkapalloa, mutta se harrastus kariutui siinä ala-asteelta yläasteelle siirtymisvaiheessa. Yläaste-aikana kävin kerran viikossa jumpassa parin kaverin kanssa, harvoin myös lenkillä. Ruoka-aikoina tuli oltua kotona, ja vähän useamminkin.. Ysiluokalla jouduin sairaalahoitoon mun masennuksen takia, ja siellä ollessa painoa tuli roimasti lisää lääkkeiden ja lääkekokeiluiden takia, ja myös sen takia että liikunta väheni lähes olemattomiin. Ainoita liikuntahetkiä viikossa oli liikuntailta, sairaalakoulun liikuntatunti ja hetket jos mun kunto ja hoitajien määrä oli riittäävä. Mun itsetunto laski entistä alemmaksi ja painoa tuli helposti se +10-15kg vajaassa vuodessa, en ole ihan tasan varma paljonko, mutta kuitenkin paljon. 

2

Aikaa kuluu. En siltikään ole alkanut tehdä mitään. Viikottaiset liikunnat olivat aikalailla koululiikunnat ja kavereiden kanssa ulkoilut, mutta viime keväänä alkoi tapahtua. Aloin käymään lenkillä enemmän, kävin satunnaisesti salilla, ja siitä innostuneena aloin miettimään maksullisia kuntosalivaihtoehtoja. No viime toukokuussa tein vuoden sopparin nykyiselle salilleni, ja olen ollut paljon enemmän kuin tyytyväinen siihen, että laitan rahaa johonkin, mikä saa mun olon niin paljon paremmaksi, niin fyysisesti kuin henkisesti. En ole hetkeäkään ollut tyytymätön. Kesäloman aikana olin todella paljon menossa sinne, tänne ja tuonne, joten mun treenailut jäi salilla (ja vähän muutenkin) todella vähäisemmäksi, mutta nyt arjen tasoituttua ja koulujen alettua mulla on ollut entistä enemmän aikaa käydä salilla ja ryhmäliikunnoissa. 

4

Pyrin käymään salilla 2-3x viikossa sekä ryhmäliikunnoissa 1-2x viikossa. Kuntokeskuksellani on myös hyvä mahdollisuus kehonhuoltoon, joten pyrin lisäämään yhden kehonhuoltotunnin viikkoon, joka on yleensä sunnuntai! Ryhmäliikuntamahdollisuuksia on paljon, ja tämä "lukujärjestys" vaihtelee aina parin kuukauden välein. Tykkään yhdistellä treenejä, esimerkiksi tuolloin sunnuntaina saatan käydä kuntosalin puolella tekemässä jalkatreenin ja sen jälkeen mennä rentoutumaan ja nollailemaan ajatuksia syvävenyyttelytunnille. Toisena päivänä saatan käydä tekemässä jalkapäivän salilla ja sen jälkeen mennä selkä-hartia-niska-painoitteiselle ryhmäliikuntatunnille. Tämä yhdistely mahdollistaa sen, että saan tehdä monipuolista treeniä, juuri mun aikataululle sopivasti. 

3

Ravitsemuksen kanssa mulla on vielä pieniä ongelmia, mutta musta tuntuu, että pikkuhiljaa ollaan sinne parempaan menossa. Mun ruokailut on monipuolistunut, herkuttelu vähentynyt huomattavasti, ja syön tarpeeksi usein, tarpeeksi pieniä/suuria annoksia. Mun heikkous on ollut aina herkut. Myönetään että kun on asunut yksin, on ollut niin paljon helpompi herkutella kuin vaikka silloin kun asui äidinhelmoissa. Mutta nyt olen pystynyt herkuttelemaan paremmin, hyvällä omatunnolla, Tavoitteena on siis pitää karkkipäivää kerran viikossa, yleensä lauantaisin, mutta sallin kuitenkin jonkin pienen hyvän päivääni. Tämä saattaa olla esimerkiksi pala omenapiirakkaa kahvin kanssa tai jotain muuta. Kiitos tästä neuvosta ravitsemusterapeutille, se on auttanut hillitsemään mun herkutteluhimoja. 

Tässä olisi vähän tällaista pohjaa tälle postaussarjalle. En lyö lukkoon tarkkoja päiviä, milloin postausta aiheseen ilmestyy, postausta tipahtelee kun sille tuntuu. Onko teillä jotain kysymyksiä joitaa haluatte kysyä tai aiheita joista haluatte lukea? Ehdotuksia otetaan vastaan! 


You Might Also Like

18 kommenttia

  1. Täälläkin yksi herkuttelija, joka kamppailee painon kanssa. Pidin kovasti tästä postauksesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti saat irti jotain tulevista, seuraavista postauksista :)

      Poista
  2. sama täällä, syyllistyn herkutteluun aika usein, tosin mulla se tapahtuu enempi juuri siellä vanhempien luona. :D äiti tykkää leipoa ja isi muuten vaan tykkää herkutella. oon siis ihan ilonen etten osaa leipoa. mut tärkeintä on tasapaino! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, pitää vaan löytää se kultainen keskitie.. :)

      Poista
  3. Uu tätä postaussarjaa ootan kyllä innolla! Mun tarina on siinä mielessä erilainen ku sun, koska painoo ei kerry sen enempää tai vähempää ihan sama mitä syön tai jätän syömättä. Mutta terveyteen ne herkuttelut mullaki vaikuttaa vaikka vyötärölle ei mitään tuukaan, joten toivon et saan sun postaussarjasta itekin lisäinspistä liikuntaan :) Ruokavalioo oon saanu muutettua aika roimasti terveellisempään suuntan jo jokin aika sitten - onneks.

    Nii ja postaustoiveena tähän sarjaan vaan se et monipuolisesti kaikkee kiitos XD Sellaset inspiroivat ja syvällisemmät pohdinnat (vähän tän postauksen tapaiset) on ihania, mut välillä olis kiva saada esik treenivinkkejä tai kuulla mitä syöt tai jotain ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tää sarja tulee olemaan aikalailla liikuntapainoitteinen, mutta ruokajuttua tulee jotain ainakin :-)

      Poista
  4. Aivan ihana idea! Itellä ainakin on blogi ollu aina yks suurimpia motivaation antajia ja ihan välillä vaan senkin takia sai ittensä liikkeelle, et on jotain annettavaa blogin puolelle! Tsemppiä ihan älyttömästi sulle =)

    VastaaPoista
  5. Täydellinen idea!! Saat kyllä paljon ihmisiä motivoitumaan ! :)

    VastaaPoista
  6. Tää postaus oli kyllä tosi motivoiva! Tosi paljon tsemppii sulle projektin kanssa! :)

    VastaaPoista
  7. Kiva postaus! Tykkään lukea just näitä kaikkia treenipostauksia, kun oma into kasvaa. Mulla kanssa oli pitkään ongelmana herkuttelu. Nyt oon tosiaan saanut sen tiivistettyä siihen lauantaikarkkipäivään ja oon hirmu iloinen. :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua kanssa inspiroi nää muiden ja omat treenipostaukset, kiva että suakin! Tsemppiä herkuttelujuttuihin sulle!

      Poista
  8. Kiva kun alat tekee urheilupainotteista postaussarjaa ja siihen liittyviin juttuihin!:) Mä tykkään ainakin lukea paljon ihmisten omista kokemuksista ja tarinoista niin kuin tämäkin postaus. Ja ruokailuun/syömiseen liittyviä postauksia myös odotelen innolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, kiva että lukijoita on innolla odottamassa tätä sarjaa! :-)

      Poista
  9. Oi odotan innolla tätä sarjaa! Itsellenikin aion laittaa herkkupäivän,viime aikoina on tullut syötyä liikaa herkkuja, ja sen huomaa omassa vireydessäkin. Ja vatsakin kiittää. Joudun kyllä ehdottomasti myös katsomaan enemmän mitä laitan suuhuni vatsani takia, ibs vatsa kun mulla on. Mutta tsemppä sulle!<3

    VastaaPoista

Kiitos kommentista, olithan asiallinen?

Like us on Facebook

Flickr Images